Strategie
JEDENASTKA PRZYSZŁOŚCI. DZIAŁANIA I PERSPEKTYWY SZKOLENIOWE PZPN |
---|
W piątek, 10 marca 2023 roku na PGE Narodowym odbyła się konferencja „Jedenastka przyszłości. Działania i perspektywy szkoleniowe PZPN”. Federacja przedstawiła kluczowe inicjatywy szkoleniowe realizowane przez PZPN, a także priorytety i cele na najbliższe lata. – Szkolenie to ciężka praca u podstaw, której się nie boimy. Od pierwszego dnia, gdy zostałem prezesem PZPN, skrupulatnie realizujemy postawione przed sobą cele. Dowodem na to jest nasza „Jedenastka przyszłości” – zapowiedział Cezary Kulesza.
Selekcjoner reprezentacji Polski Fernando Santos, selekcjonerka drużyny narodowej kobiet Nina Patalon, trenerzy i trenerki młodzieżowych reprezentacji Polski oraz futsalu, byli selekcjonerzy reprezentacji Polski, minister sportu i turystyki Kamil Bortniczuk, przedstawiciele UEFA, Zarząd Polskiego Związku Piłki Nożnej, pracownicy Departamentu Szkolenia i Reprezentacji Narodowych oraz Departamentu Piłki Amatorskiej (Grassroots), a także przedstawiciele środowiska piłkarskiego z całej Polski i reprezentanci mediów – w tak licznym gronie odbyła się piątkowa konferencja w domu reprezentacji Polski – na PGE Narodowym w Warszawie.
– „Jedenastka przyszłości” to zbiór projektów i kierunek działania, który ma pomóc w osiągnięciu celu długoterminowego. Składa się ona z projektów już realizowanych, na bieżąco weryfikowanych i sukcesywnie rozwijanych. Na początku odpowiedzieliśmy sobie na pytanie, jakiego zawodnika chcemy wychować, a następnie stworzyliśmy mapę projektów, które mają ten cel zrealizować – mówi Maciej Mateńko, wiceprezes PZPN ds. szkoleniowych.
1. KIERUNEK SZKOLENIA
Pierwszym obszarem jest kierunek szkolenia. – Z premedytacją oznaczyliśmy go numerem jeden, ponieważ wszyscy musimy zmienić sposób myślenia o metodologii treningu i sposobie pracy z dziećmi. Najważniejszy w procesie szkolenia musi być rozwój jednostki – wyjaśnia Mateńko.
Projekty i założenia, które wyróżniono w ramach tego obszaru, to: program szkolenia PZPN, „Łączy nas trening”, turniej gry 1x1, opieka nad zawodnikami słabszymi fizycznie i późno dojrzewającymi, zniesienie ewidencji wyników i tabel, reforma CLJ, a także preferowany sposób gry.
– Chcemy, żeby nasze reprezentacje narodowe – jako wzorzec modelu gry – grały proaktywnie, z podejmowaniem ryzyka przez zawodników i jego akceptacją przez trenerów. By budowały grę pod presją przeciwnika, nabywając dzięki temu indywidualnych umiejętności, a także by same wywierały presję na przeciwnika w postaci obrony wysokiej – mówi Marcin Dorna, dyrektor sportowy PZPN.
Podczas całej konferencji jak bumerang wracał temat indywidualnego rozwoju zawodników. Jednym z projektów, który ma się do tego przyczynić, już wkrótce będzie turniej gry jeden na jednego.
– Nikogo nie trzeba przekonywać, jak ważnym elementem gry są pojedynki. Cykliczny turniej oraz poszczególne jego etapy mają spowodować chęć rozwijania się zawodników w tym aspekcie. Jest to także kolejny krok w zachęcaniu dzieci do odważnych decyzji – tłumaczy Mateńko.
2. TRENERZY W tym obszarze poruszono tematy metodologii szkolenia, Mobilnej Akademii Młodych Orłów, trenerów monitorujących i edukujących, kursu „lidera grassroots”, nowych zasad egzaminów wstępnych na kurs UEFA Pro, platformy z materiałami szkoleniowymi oraz unifikacji standardów pracy.
– Obecnie zmienia się przede wszystkim podejście pedagogiczne trenera. Do tej pory rządził on autokratycznie. Dzisiaj chcemy, aby prowadził drużynę w sposób demokratyczny – by oddawał odpowiedzialność zawodnikowi, bo to on ma być w centrum procesu szkolenia – przekonuje Paweł Grycmann, dyrektor Szkoły Trenerów PZPN, który odniósł się również do kursu UEFA Pro. – Ustandaryzowaliśmy wszystkie egzaminy wstępne. Teraz są one transparentne i gwarantują zakwalifikowanie na kurs najlepszych możliwych kandydatów, a w przyszłości trenerów.
Z kolei o powstającym kursie „lidera grassroots” opowiedział dyrektor piłki amatorskiej Przemysław Prętkiewicz: – Jest bardzo duża grupa osób, które mają ogromną pasję, chęć, zaangażowanie, ale również kompetencje do tego, aby pracować z dziećmi. Część z tych osób to rodzice, część jest nauczycielami – wuefistami czy nauczycielami nauczania wczesnoszkolnego. Do tych wszystkich osób chcemy skierować nasz kurs, który ma wyposażyć te osoby w podstawową wiedzę o tym, jak wykorzystywać piłkę nożną jako narzędzie zabawy z najmłodszymi. Kurs „lider grassroots” będzie obejmował cztery moduły, wszystkie w formie e-learningowej. Znajdą się w nim cztery obszary tematyczne dotyczące dziecka, środowiska, roli lidera oraz gry. To szereg tematów, które są bardzo ważne dla prawidłowego rozwoju dzieci i ich przyszłego uczestnictwa w piłce nożnej.
3. EDUKATORZY
Na szczycie piramidy trenerskiej znajdują się edukatorzy i to im poświęcony został oddzielny obszar. – Edukatorzy są dla nas kluczowi, ponieważ to oni szkolą innych trenerów. Dobry edukator to lepszy trener, lepszy trener to lepsza drużyna, a w niej wychowują się lepsi piłkarze. Dlatego edukator musi pod każdym względem wyznaczać standardy, posiadać najwyższy poziom wiedzy i umiejętnie ją przekazywać – opowiada Grycmann. – Przygotowaliśmy specjalną ścieżkę szkolenia trenerów-edukatorów. Zwracamy też uwagę na weryfikację ich pracy. Postanowiliśmy wprowadzić anonimową ankietę, w której każdy uczestnik kursu trenerskiego może ocenić wartość merytoryczną, organizacyjną oraz efektywność pracy trenera-edukatora. Dzięki temu możemy jeszcze bardziej podnosić poziom przekazywanej wiedzy.
>>> POBIERZ PREZENTACJĘ „JEDENASTKA PRZYSZŁOŚCI. DZIAŁANIA I PERSPEKTYWY SZKOLENIOWE PZPN” <<<
4. SPECJALIŚCI
Profesjonalizacja kadr w klubach, poprzez zwiększanie kompetencji osób w nich pracujących, to jeden z ważniejszych celów zarządu Polskiego Związku Piłki Nożnej. Pracownicy klubów mają być w swoich obszarach działania fachowcami, bo tylko to pozwoli klubom wznieść się na wyższy poziom – nie tylko sportowy, ale również organizacyjny.
– Od początku tej kadencji deklarowaliśmy, że chcielibyśmy mocno postawić na kwestie kompetencyjne. Aby zapełnić luki, które zauważaliśmy w funkcjonowaniu klubów czy innych struktur piłkarskich. Stąd pomysł rozpoczęcia stworzenia i uruchomienia kursów: dyrektora sportowego, dyrektora akademii, trenera przygotowania motorycznego, trenera analityka i skauta – wyjaśnia Wojciech Cygan, wiceprezes PZPN ds. piłkarstwa profesjonalnego.
5. KONFERENCJE
Futbol stale się zmienia. Dlatego tak istotne jest, by wyedukowani na kursach specjaliści podążali za trendami. Te prezentowane są podczas licznych konferencji dedykowanych trenerom i skautom. – Na początku roku przygotowaliśmy roczny harmonogram dokształcania w formie konferencji i warsztatów. Zaplanowaliśmy konferencje dedykowane trenerom z licencją UEFA Pro, trenerom przygotowania motorycznego, skautom, ale też przedstawicielom środowiska grassroots, na których pokażemy najnowsze trendy oparte na naszym programie szkolenia w kategoriach 6-13 lat. Co bardzo istotne – wszystkie konferencje są transmitowane na całą Polskę. Każdy trener w naszym kraju, niezależnie na jakim poziomie pracuje, może zobaczyć każdą z nich i nic go to nie kosztuje – podkreśla Paweł Grycmann.
6. NOWE TECHNOLOGIE
W celu wzmocnienia procesu edukacji młodych zawodników, Polski Związek Piłki Nożnej otwiera się na nowe pomysły, idee oraz narzędzia, niezbędne do ewaluacji rozwoju piłkarza.
– Kolejny obszar, w którym dokonaliśmy wielu zmian, to nowe technologie. Wiemy, że nie zastąpią one pracy wyedukowanych trenerów i specjalistów, ale na pewno mogą w tym procesie pomóc. Powołaliśmy dział analiz, czyli grupę analityków poszczególnych reprezentacji Polski i trenerów, aby wspólnie mogli rozwijać ten obszar. Celem działu analiz jest praktyczne wdrożenie narzędzi technologicznych do codziennego życia poszczególnych zespołów, a także w obszarze indywidualnego rozwoju zawodników – mówi Marcin Dorna. – Aby wzmocnić proces szkolenia zawodników, korzystamy również z narzędzi start-upowych oraz z pomysłów ludzi nauki, wyedukowanych w innych dziedzinach. Bacznie przyglądamy się rozwojowi nowych technologii, które odpowiednio wdrożone mogą wpływać na indywidualny rozwój zawodników oraz lepsze funkcjonowanie drużyn reprezentacji Polski.
7. UPOWSZECHNIANIE
Na proces szkolenia ogromny wpływ ma masowość uprawiania piłki nożnej w społeczeństwie. Jej upowszechnianie dotyczy zarówno dzieci, młodzieży, jak i dorosłych. Dlatego Polski Związek Piłki Nożnej szereg inicjatyw kieruje do bardzo różnych grup wiekowych.
Do dzieci od wielu lat skierowany jest turniej „Z Podwórka na Stadion o Puchar Tymbarku”. Dla dorosłych organizowane są mistrzostwa Polski: kobiet powyżej 35. roku życia oraz mężczyzn powyżej 42. roku życia. – Wszystko to, co robimy w szkoleniu, musi trafiać na podatny grunt społeczeństwa, które jest aktywne sportowo i piłkarsko. Grassroots to tak naprawdę inicjatywy oddolne. Jako Polski Związek Piłki Nożnej chcemy wspierać wszystko to, co dzieje się lokalnie, w regionach i poszczególnych województwach. Właśnie dlatego zainwestowaliśmy w realizację projektów na zasadzie grantów, które otrzymują Wojewódzkie Związki Piłki Nożnej. Mogą one do nas aplikować o przyznanie środków finansowych na realizację zadań, które odbywają się na terenie danego województwa. Są to inicjatywy o bardzo szerokim spektrum. Część z nich może dotyczyć dzieci i młodzieży, ale mogą być to również festiwale, turnieje, pikniki. Czasami są to też wydarzenia promujące mniej popularne odmiany piłki nożnej – opowiada Prętkiewicz.
8. CERTYFIKACJA
Upowszechnianie piłki nożnej w społeczeństwie to jedno, a czym innym jest umiejętne jej nauczanie. To odbywa się w klubach i szkółkach, na które PZPN wpływa poprzez Program Certyfikacji.
– To program rozwoju klubów, które są naturalnym środowiskiem do rozwoju dla zawodników. Aby podnosić ich umiejętności, chcemy wspierać kluby w tym procesie. Uruchomiona w ubiegłym roku certyfikacja grassroots ma nieco inny charakter. Jej założeniem przede wszystkim jest dotarcie do małych, lokalnych szkółek, które nie były w stanie spełnić części kryteriów na poziomie brązowym, srebrnym i złotym. Dlatego powstał poziom zielony, łatwiej dostępny dla szkółek i klubów. Naszym celem jest wspieranie ich rozwoju oraz wizyty edukacyjne, które mają podnosić jakość poszczególnych treningów. Chcemy także pomagać trenerom w ich codziennej pracy – podkreśla Prętkiewicz, czyli dyrektor departamentu odpowiedzialnego za prowadzenie certyfikacji.
9. ROZWÓJ TALENTÓW
W każdej szkółce, również z poziomu grassroots, można znaleźć utalentowanego zawodnika lub niemniej utalentowaną zawodniczkę. Dotarcie do nich oraz umiejętne ich poprowadzenie to kolejny z „zawodników” „Jedenastki przyszłości”.
– Wiemy, że mamy mnóstwo utalentowanych zawodniczek i zawodników. Musimy tylko dotrzeć do potencjału każdego z nich. Talent to tak naprawdę dla nas sygnał, żeby móc rozpocząć pracę – twierdzi Marcin Dorna. – Regularnie kontynuujemy preselekcyjne akcje Akademii Młodych Orłów w kategoriach U-13 i U-14. Uzupełniliśmy strukturę reprezentacji narodowych o kategorię U-18, kontynuujemy projekt Talent Pro, Future oraz Polski Bramkarz. Struktura skautingu podzielona została na dwa obszary: jeden to krajowy, a drugi zagraniczny. Regularnie obserwujemy graczy za granicą, szczególnie w krajach, w których emigracja jest większa. Mamy kilkuset piłkarzy pod bieżącym monitoringiem – w Anglii, Niemczech i innych krajach europejskich, a także w Stanach Zjednoczonych. Regularnie spotykamy się z piłkarzami, zawodnikami w ambasadach i konsulatach.
W skautingu krajowym PZPN zatrudnia ośmiu skautów, którzy regularnie obserwują mecze piłki nożnej chłopców i dziewcząt. Oprócz nich w każdym regionie kraju działają skauci współpracujący. Trenerzy poszczególnych reprezentacji wraz ze sztabami, a także skauci dokumentują codzienną pracę w systemie obserwacji i skautingu (ISOS) po to, aby jak najwięcej danych znalazło się w jednym miejscu.
10. FUTSAL
Kolejnym punktem jest futsal, który można podzielić na dwa filary. Pierwszy z nich to futsal jako oddzielna dyscyplina sportu, a drugi – integralna część systemu szkolenia piłki nożnej.
– Jeśli chodzi o specjalizację, to od pewnego czasu widzimy rozwój systemu współzawodnictwa, zarówno w piłce dziecięcej, młodzieżowej, jak i seniorskiej. Tutaj przede wszystkim rozszerzyliśmy strukturę rozgrywek o nowe zespoły. Zwłaszcza w piłce młodzieżowej widzimy wzrost. Bardzo istotna jest również dla nas piłka kobieca w futsalu. Zależy nam na podniesieniu atrakcyjności i współzawodnictwa zwłaszcza na poziomie ekstraligi kobiet. Rozwój wiąże się z kształceniem i doskonaleniem się. Już teraz jesteśmy jednym z pionierów w Europie, jeśli chodzi o liczbę przeprowadzonych kursów UEFA FUTSAL B. Ważnym uzupełnieniem procesu kształcenia trenerów są również organizowane przez nas ogólnopolskie konferencje dedykowane futsalowi. Zawsze staramy się ściągnąć na nie jak najlepszych prelegentów z kraju, a także z Europy. W tym roku również chcemy zorganizować konferencję i jestem przekonany, że jak zawsze będzie stała na wysokim poziomie – deklaruje Błażej Korczyński, selekcjoner reprezentacji Polski mężczyzn w futsalu.
– Co do drugiego filaru, to uważamy, że na wczesnym etapie życia futsal może być bardzo dobrym uzupełnieniem szkolenia w piłce nożnej, zwłaszcza biorąc pod uwagę nasz klimat i to jak wygląda zima. Gra w hali ze względu na swoją specyfikę wpływa na rozwój umiejętności, które później przenosi się na trawiaste boiska – dodaje Korczyński.
11. PIŁKA NOŻNA KOBIET
Na początku lutego na PGE Narodowym publicznie zaprezentowano „Strategię piłki nożnej kobiet na lata 2022-26”. To pierwszy taki dokument w historii polskiego futbolu, a jego implementacja i realizacja kluczowych założeń mają przyczynić się do zdynamizowania rozwoju kobiecego futbolu w naszym kraju. Strategia zakłada powstanie wielu nowych inicjatyw, które uzupełnią projekty już realizowane.
– W ostatnich miesiącach wprowadziliśmy standaryzację szkoleniową w kobiecych reprezentacjach Polski. Z kolei w klubach ekstraligowych zaimplementowaliśmy projekt GPS. Stworzyliśmy zespoły szkoleniowe, reprezentacyjne, a także zespół opiniodawczy ds. szkolenia dzieci i młodzieży, jak też pierwszą w historii PZPN grupę badawczo-naukową. Przygotowaliśmy programy szkoleniowe na lata 2022-2025, suplement Narodowego Modelu Gry w całości poświęcony piłce kobiecej – wylicza Nina Patalon, selekcjonerka reprezentacji Polski kobiet i koordynatorka szkolenia piłki nożnej kobiet PZPN.
Podczas konferencji Polski Związek Piłki Nożnej zaprezentował również nową publikację, przedstawiającą program szkolenia w kategoriach wiekowych U6-U13. Można w niej znaleźć wiele bardzo istotnych informacji dla trenerów pracujących z najmłodszymi adeptami piłki nożnej. Przedstawione wytyczne i wskazówki mają na celu zainspirować trenerów do twórczej i systemowej pracy oraz do poszukiwania własnych, autorskich rozwiązań, przyczyniających się do rozwoju zawodniczek i zawodników. Właściwe szkolenie w kategoriach: skrzat, żak, orlik i młodzik ma kluczowe znaczenie w kontekście kształtowania prawidłowych wzorców ruchowych, uczy podstaw, z których zawodnicy będą czerpać korzyści w przyszłości.
– Jestem przekonany, że ten program szkolenia będzie dużym wsparciem dla trenerów oraz przyczyni się do rozwoju polskiego piłkarstwa – zakończył Cezary Kulesza, Prezes PZPN.
MATERIAŁY DO POBRANIA: >>> POBIERZ „PROGRAM SZKOLENIA PZPN U6-U13” <<< >>> POBIERZ PREZENTACJĘ „JEDENASTKA PRZYSZŁOŚCI. DZIAŁANIA I PERSPEKTYWY SZKOLENIOWE PZPN” <<< PREZENTACJA WRAZ Z OMÓWIENIEM:
|
ŁĄCZY NAS WIĘCEJ NIŻ PIŁKA. STRATEGIA BIZNESOWA PZPN NA LATA 2023-26 |
---|
Polski Związek Piłki Nożnej prezentuje strategię biznesową na lata 2023-2026. Oparty na jedenastu filarach kierunek działań został opracowany przez związek oraz agencję Publicon Sport, wyłącznego partnera marketingowego PZPN. – W 2023 roku PZPN ma stabilny budżet, który pozwala nam realizować zadania statutowe i z optymizmem patrzeć w przyszłość. Wypełniliśmy piramidę sponsoringową, mamy wielu partnerów i chcemy dalej się rozwijać w aspekcie biznesowym – zapowiada Łukasz Wachowski, Sekretarz Generalny PZPN.
Wspólne działania związku oraz agencji Publicon Sport doprowadziły do wypracowania „Jedenastki biznesowej PZPN”. Dotychczasowy model współpracy z biznesem opierał się na tzw. piramidzie sponsoringowej. To na jej bazie związek kategoryzuje sponsorów i dopasowuje poszczególne świadczenia. W piramidzie znajdują się 4 poziomy: sponsor generalny, sponsor strategiczny, oficjalni sponsorzy i oficjalni partnerzy.
– Rok 2022 przyniósł nowe współprace: do piłkarskiej rodziny dołączyły marki InPost, Tarczyński i inSzury.pl. Przedłużyliśmy nasze strategiczne partnerstwa z Biedronką, Fakro i STS. Tyskie, które wcześniej było partnerem PZPN, zostało Partnerem Reprezentacji. Na początku bieżącego roku rozszerzyliśmy współpracę z naszym nowym-starym, kluczowym sponsorem. PKN ORLEN przez kolejne cztery lata będzie Sponsorem Generalnym polskiej piłki nożnej, a współpraca została uzupełniona o nowe, strategiczne obszary, takie jak piłka kobieca czy eFutbol – wskazuje Łukasz Wachowski, Sekretarz Generalny PZPN
– Sport to coś znacznie więcej niż platforma do ekspozycji logotypów sponsorów. To zaangażowanie, emocje, często wielopokoleniowa kultura kibicowania. A piłka nożna w Polsce to najważniejszy ze sportów: jako dyscyplina gromadzi zdecydowanie najwięcej osób przed ekranami i na stadionach. Podczas meczów reprezentacji Polski na drugi plan schodzą wszelkie podziały polityczne, społeczne czy ekonomiczne – wszyscy pasjonujemy się tym, co się dzieje na boisku, ale też wokół niego – mówi Szymon Sikorski, CEO Publicon Sport.
Związek nie zamyka tego potencjału wyłącznie we wspomnianej już piramidzie sponsorskiej. Do każdej współpracy i każdego partnera podchodzi proaktywnie i indywidualnie – otwiera się na kreatywne podejście do realizacji sponsoringowych. Wpływ na to ma także postęp technologiczny – odbieranie i przeżywanie sportu dynamicznie się zmienia. Federacja reaguje na te zmiany i działa tak, by polska piłka nożna była przystępna i atrakcyjna dla każdego odbiorcy – niezależnie od tego, czy ma 12 czy 82 lata.
Strategicznym celem komercyjnym jest stworzenie skutecznej platformy do realizacji działań marketingowych PZPN, budującej kondycję finansową organizacji, pożądany wizerunek wszystkich marek oraz wspierającej działalność statutową związku.
Do 2026 roku PZPN zwiększy sumę przychodów generowanych z działalności komercyjnej o 30% dzięki dywersyfikacji źródeł przychodów i maksymalizacji potencjału marketingowego marek federacji – zarówno tych rozwijanych przez lata (jak pierwsza reprezentacja), jak i tych, które dynamicznie rosną – takich jak futbol kobiecy, eFutbol czy cały obszar grassroots.
Oto jedenastka biznesowa Polskiego Związku Piłki Nożnej – 11 filarów, kluczowych strumieni komercyjnych związku na lata 2023-26.
1. SPONSORING
Sponsoring to kluczowy element biznesowego aspektu działania związku. Choć piramida sponsoringowa jest już wypełniona, federacja nie przestaje działać – wciąż aktywnie poszukiwani są partnerzy i sponsorzy dla nowych produktów, takich jak piłka kobieca, eFutbol czy sędziowie. To właśnie one otwierają kolejne drzwi do tworzenia dopasowanych i unikatowych świadczeń. Działania z PZPN mają odpowiadać na indywidualne potrzeby biznesowe.
Ważnym aspektem jest także otwarcie związku na nowe branże – firmy technologiczne, e-commerce oraz tzw. nowej gospodarki, które są dziś kołem napędowym gospodarki globalnej, ale też globalnego sportu.
2. Prawa telewizyjne
Drugi filar to prawa telewizyjne, którymi dysponuje związek. Rynek praw telewizyjnych w dużej mierze definiuje wartość dyscypliny. W ostatnich latach znacząco zmienił się sposób odbierania sportu, federacja dostrzega też niesamowitą dynamikę rozwoju platform telewizyjnych i rosnącą konkurencję w tym segmencie.
W najbliższych 3 latach zapowiadane jest zwiększenie przychodów ze sprzedaży praw telewizyjnych o 30%. Ma to stać się poprzez:
• przedłużenie kluczowych kontraktów telewizyjnych związanych z flagowymi markami PZPN;
• aktywizację mniejszych zasięgowo partnerów PZPN zarządzających markami, do których prawa medialne ma związek;
• aktywne wyjście z ofertą do nowych partnerów, takich jak platformy streamingowe – streaming jest jednym z elementów, który dynamicznie wkracza w jego świat. Współpraca z platformami to nie tylko możliwość otwierania nowych drzwi w zakresie transmisji spotkań, ale także otwarcie na realizację produkcji kulturalnych, które omówione będą w dalszej części;
• otwarcie związku na działania z serwisami społecznościowymi – młodzi odbiorcy czerpią informacje w inny sposób niż starsi. Pierwsze współprace na tym polu ogłoszone będą już niebawem;
• zbudowanie nowych produktów telewizyjnych – polska piłka nożna to nie tylko reprezentacje i czołowe ligi. Wciąż niezagospodarowanym telewizyjnie segmentem jest choćby piłka juniorska, inicjatywy grassroots i inne produkty, które stanowią przecież przedsionek seniorskiej piłki i występują w nich zawodnicy, którzy pukają do bram ligowego futbolu.
3. Program produktów licencyjnych
Dużą rolę w promocji związku odgrywają produkty licencyjne. Właśnie dlatego stale rozwijany jest dotyczący ich program, w ramach którego generowane będą opłaty licencyjne. PZPN chce, by polską piłką nożną mógł żyć każdy fan futbolu, niezależnie od wieku.
Już teraz na finiszu jest tworzenie wspólnych produktów z jednym z partnerów. Wprowadzony będzie nowy model biznesowy, w którym PZPN nie tylko daje swoją siłę marketingową, ale też partycypuje w przychodach. Takie podejście docelowo ma być standardem.
Ponadto „Łączy nas piłka” nie ma być wyłącznie hasłem. Wdrożony będzie program o tej samej nazwie skierowany do polskich producentów i firm. Jego celem będzie tworzenie nowych produktów pochodzących z Polski.
Kolejną gałęzią działań jest wdrożenie systemu kampanii okazjonalnych realizowanych z partnerami – tak, by były dopasowane do bieżących wydarzeń oraz trendów i działały w systemie in/out na półkach produktowych partnerów związku.
Federacja będzie też aktywnie rozwijać własne kanały sprzedaży dla tychże produktów: online i offline. To dążenie do synergii siły marketingowej PZPN z kanałami sprzedażowymi partnerów.
4. Bilety i hospitality
Czwartym filarem działań jest sprzedaż biletów oraz hospitality. Mecze to świetna platforma do spotkań biznesowych i networkingu. PZPN nieustannie podgląda działania największych federacji w tym zakresie, bo chce działać na najwyższym, nowoczesnym poziomie.
W zakresie sprzedaży biletów związek jest w dobrym miejscu, dlatego też planowane jest utrzymanie i udoskonalenie efektywnego systemu sprzedaży biletów oraz zarządzania obszarem hospitality. Wdrożona będzie jeszcze większa dywersyfikacja kanałów sprzedaży i zbudowanie ich na narzędziach digitalowych oraz kampaniach remarketingowych na podstawie baz danych.
Obszar hospitality także może być wniesiony na jeszcze wyższy poziom. PZPN wprowadzi kolejny, ekskluzywny szczebel pakietu biznesowego w postaci usługi premium – czyli concierge hospitality. W jego ramach wdrożone będą wyjątkowe pakiety łączące bilety na różne mecze z usługami dodatkowymi, takimi jak dojazd czy zakwaterowanie w miejscu wydarzeń.
Obecna oferta hospitality ma docelowo być jeszcze bardziej zróżnicowana także pod kątem biznesowym. Federacja dąży do poszerzania możliwości personalizacji i brandingu poszczególnych lóż na meczach domowych. Obecnie są to tylko Silver i Gold – istnieje potencjał ku temu, by były one bardziej różnorodne i poza samą obecnością na meczu gwarantowały także dodatkowe niezapomniane przeżycia.
Mecze wyjazdowe reprezentacji również są obszarem, na którym planowane są nowe działania. Jednym z nich jest oferta biznesowa na mecze wyjazdowe obejmująca transport, zakwaterowanie, bilety na mecz oraz możliwość networkingu. Wiemy, że dla biznesu to świetna okazja do zaproszenia swoich kontrahentów do budowania relacji – również z przedstawicielami partnerów związku.
Sprzedaż biletów na mecze pierwszej reprezentacji już teraz stoi na wysokim poziomie. PZPN dostrzega jednak możliwość usprawnienia komunikacji marketingowej wspierającej sprzedaż biletów na własne wydarzenia. Sprzedaż wejściówek np. na mecze reprezentacji młodzieżowych czy kobiecych była mocno wsparta działaniami promocyjnymi.
>>> POBIERZ STRATEGIĘ BIZNESOWĄ ZWIĄZKU NA LATA 2023-2026 <<<
5. Digitalizacja i działania cyfrowe
Polski Związek Piłki Nożnej już teraz dobrze odnajduje się i realizuje działania w zakresie digitalu. Realizacje w social mediach mogą służyć za wzór – kanały Łączy Nas Piłka śledzi ponad 5 milionów osób, a content jest zróżnicowany i atrakcyjny dla różnych odbiorców.
Wciąż jednak są obszary, w których można zrobić więcej. Ekosystem medialny PZPN rozszerzony będzie o nowe technologiczne zastosowania, choćby takie jak aplikacja mobilna, nie tylko spinająca kalendarze czy know-how związku, ale też wzbogacona m.in. o współpracę z platformą biletową, moduł m-commerce czy zawierająca program lojalnościowy dla partnerów. Zawarte w niej będą elementy oparte na grywalizacji, dzięki którym użytkownicy będą mogli zdobyć szereg unikatowych nagród.
Planowane jest także wdrożenie nowych aktywacji w kanałach digitalowych. Mają one bazować na narzędziach optymalizujących efekty marketingowe, takich jak działania performance, aktywna polityka cookies czy targetowanie behawioralne.
PZPN dostrzega zmiany zachodzące zarówno w społeczeństwie, jak i sposobie przeżywania oraz odbierania sportu. Pierwsze działania w obszarze NFT oraz WEB 3.0 były już realizowane i federacja na pewno będzie je kontynuować. Ten sektor ma pomóc w dotarciu i aktywizacji nowych grup odbiorców.
6. E-commerce
E-commerce jest jednym z tych segmentów, które otwierają bardzo wiele drzwi do nowych działań i produktów związku. Kibice powinni mieć do tych produktów stały dostęp online – zarówno na platformach PZPN, jak i platformach partnerów.
Już teraz planowane jest wdrożenie platformy e-commerce i m-commerce na miarę możliwości największego związku sportowego w Polsce. Ma to być nowoczesne narzędzie oparte na najlepszych dostępnych rozwiązaniach, gdzie będzie można kupić znacznie więcej niż koszulki. Oprócz akcesoriów sportowych i gadżetów kibica (których oferta jest stale poszerzana), trwają prace nad produktami lifestyle’owymi czy akcesoriami dla graczy.
Nadal powiększana będzie oferta produktów własnych związku tak, by były dopasowane do wielu grup odbiorców i odpowiadały na potrzeby nie tylko kibiców piłkarskich. Stopniowo będą one wdrażane na rynek, a rozpoczęcie tych działań nastąpi już w najbliższych miesiącach.
W gronie partnerów związku są też najwięksi polscy retailerzy i firmy e-commerce – federacja będzie budować wspólne projekty i synergie pomiędzy nimi. Celem jest pokazanie, że firmy współpracujące z PZPN łączy coś więcej niż kontrakt – to też wspólne cele i wartości.
7. eFutbol
Z roku na rok wirtualna piłka odgrywa coraz większą rolę w całościowym ujęciu futbolu. Ten potencjał nie umyka uwadze PZPN i związek traktuje go jako element wspierający rozwój całej piłki nożnej. Już teraz osiągamy sukcesy w wirtualnych rozgrywkach – Polacy są obecnymi wicemistrzami świata w grze FIFA oraz wicemistrzami Europy w grze eFootball PES.
Każdego dnia w Polsce tysiące graczy spędza czas przed konsolami czy komputerami. Dlatego właśnie PZPN stworzy unikatową społeczność skupioną wokół polskich mistrzów – spotkania z reprezentantami czy organizacja gaming campów dla młodych adeptów eFutbolu to tylko kilka z szeregu możliwości realizacji. EFutbol to także obszar, w którym wdrożyć można nowe produkty – turnieje, akcje komercyjne czy edukacyjne. Doskonale łączy się to z otwarciem związku na marki działające w branżach technologicznych.
8. Platforma biznesowa
Działania oparte na piłce nożnej są bardzo dobrym elementem realizacji strategii biznesowych w zakresie CSR. Modelowym przykładem jest zaangażowanie jednego z partnerów związku w Puchar Tymbarku. Takie modele współpracy można powielać, a możliwości jest wiele: wsparcie piłki dziecięcej, amatorskiej czy osób z niepełnosprawnościami.
Dotychczasowe dobre praktyki z obszaru biznesowego i ESG były cennym zasobem także dla innych federacji sportowych w Polsce, dlatego zbierzemy i skatalogujemy je tak, by mogli z niej korzystać reprezentanci innych związków.
Zaplanowane jest także stworzenie produktów dla firm z różnych branż – w pierwszej kolejności dla branży finansowej oraz ubezpieczeniowej. Kwestie finansowania oraz ubezpieczenia są bardzo istotne w każdym wymiarze futbolu – od zawodników zarządzających swoim kapitałem i zabezpieczeniem w razie kontuzji aż po warstwę biznesową związku.
9. Money can’t buy
Piłka nożna to emocje i przeżycia, dlatego również w tym aspekcie związek chce się rozwijać. Poszerzenie obszarów specjalnych, unikatowych świadczeń sponsoringowych z udziałem reprezentantów i reprezentantek Polski to jeden z priorytetów.
Ponadto, planowane jest wykorzystanie mocnej pozycji społecznej związku. Stworzymy przestrzeń do realizacji kampanii poruszających problemy i kwestie społeczne (takie jak women empowerment, zmiany klimatyczne, problem bezdomnych zwierząt i wiele innych), które przeprowadzane będą z partnerami związku.
10. Własność intelektualna
Sport w XXI wieku jest elementem lifestyle’u oraz kultury – PZPN chce kontynuować tę więź. Federacja ma świetne kanały, a Polacy fascynują się futbolem. Nikt nie ma takiego zasobu wiedzy i możliwości jak Polski Związek Piłki Nożnej.
Planowane są realizacje wielu angażujących wystaw historycznych w przestrzeniach bliskich kibicom, którzy potrzebują kontaktu z historią i wiedzą będącą w zasobach PZPN – trzeba z nią wyjść do ludzi, do przestrzeni publicznej.
Otwarcie się na nowe współprace medialne to także stworzenie okazji do realizacji produkcji filmowych czy dokumentalnych. Polski futbol jest barwny i bogaty w piękne historie, o których warto opowiadać.
Federacja chce także rozwijać Bibliotekę Piłkarstwa Polskiego PZPN i innych kulturalnych produktów PZPN. Letnie kina piłkarskie czy festiwale, które połączą futbol ze stylem życia – piłka może dziać się wszędzie, nie tylko na stadionach.
11. Ewaluacja i mierzenie efektów biznesowych
Współpraca biznesowa musi być odpowiednio zwymiarowana. Dobry sponsoring i relacja biznesowa to także efektywna ewaluacja wyników. PZPN chce, by zarówno wszyscy partnerzy związku, jak i podmioty zainteresowane inwestowaniem w futbol jasno wiedziały, jakie niesie to ze sobą korzyści. Już teraz prowadzony jest bieżący monitoring efektów sponsoringu, a we współpracy z zewnętrznymi partnerami będziemy go doskonalić.
Oprócz twardych wskaźników marketingowych partnerzy federacji będą otrzymywać regularnie propozycje aktywacji praw sponsoringowych, wynikających z piłkarskiego i medialnego doświadczenia – dzięki połączeniu kompetencji PZPN i Publicon Sport, nasze zasoby kreatywne znacznie rosną.
Celem federacji jest również to, by każdy zaangażowany fan futbolu mógł zrozumieć mechanizmy, jakie łączą biznes ze sportem. Planowane jest regularne przygotowywanie raportów dotyczących punktów wspólnych tych dwóch obszarów – wyższa świadomość społeczeństwa niesie za sobą wiele korzyści, a najważniejszą z nich jest jeszcze większe zaufanie do działań związku.
Warto także nadmienić, że strategia nie jest dokumentem zamkniętym. PZPN gwarantuje, że każdy, kto zechce podjąć współpracę ze związkiem, może liczyć na indywidualne, profesjonalne podejście.
– Wiemy, w jakim kierunku zmierzamy i jakie zadania stoją przed nami, by podnosić poziom polskiej piłki nożnej. Nie pozostaje nam nic innego, jak zakasać rękawy, każdego dnia ciężko pracować i zbierać owoce wspólnego wysiłku – podsumowuje strategię Łukasz Wachowski, Sekretarz Generalny PZPN.
MATERIAŁ DO POBRANIA: • STRATEGIA BIZNESOWA POLSKIEGO ZWIĄZKU PIŁKI NOŻNEJ NA LATA 2023-2026
|
STRATEGIA PIŁKI NOŻNEJ KOBIET W POLSCE NA LATA 2022-26 |
---|
Polski Związek Piłki Nożnej zaprezentuje „Strategię Piłki Nożnej Kobiet w Polsce na lata 2022-2026”. To pierwszy w historii federacji tak kompleksowy dokument wyznaczający cele i kierunki rozwoju futbolu kobiecego, mający wpłynąć na jego popularyzację oraz rozwój w całym kraju.
– Wszyscy widzimy potencjał i rosnące z roku na rok zainteresowanie żeńskimi rozgrywkami na całym świecie. Stworzenie pierwszej w historii PZPN strategii w całości poświęconej piłce nożnej kobiet jest dla nas przełomowym momentem, ale zarazem wieloletnim zobowiązaniem. Spójna strategia pozwala nam uporządkować już podejmowane, ale i planowane przez nas działania. Jestem przekonany, że futbol kobiecy musi być traktowany jako integralna część piłki nożnej, bo tylko w ten sposób może on w pełni rozwinąć swój potencjał. PZPN zrobi wszystko, by tak właśnie się stało. Chcemy spełniać marzenia dziewcząt i kobiet w naszym kraju, ale i nasze – te związane z sukcesem kadry narodowej oraz organizacją międzynarodowej kobiecej imprezy piłkarskiej w Polsce – mówi prezes Polskiego Związku Piłki Nożnej, Cezary Kulesza.
PROCES STRATEGICZNO-BADAWCZY
Dokument strategii jest wynikiem wszechstronnych konsultacji, badań (jakościowych i ilościowych) oraz warsztatów z osobami reprezentującymi różne grupy interesariuszy piłkarskiej społeczności. Uwzględnia perspektywę zarówno środowiska kobiecej, jak i męskiej piłki nożnej. Znaczącym wsparciem dla przygotowania strategii były również międzynarodowe federacje piłkarskie: UEFA i FIFA.
– Stworzenie strategii wpisuje się w działania podejmowane przez europejską i światową federację w tym zakresie. W ramach naszych prac badawczo-strategicznych zebraliśmy szereg informacji od szerokiego grona zaangażowanych osób. Widzimy olbrzymi potencjał w piłce nożnej kobiet, który, dzięki naszej pracy koncepcyjnej, zamierzamy pobudzać opartymi na niej działaniami – wyjaśnia Grzegorz Stefanowicz, dyrektor Departamentu Piłkarstwa Kobiecego PZPN.
ZOBOWIĄZANIE FEDERACJI DO DZIAŁANIA
Do osiągnięcia trwałej zmiany, która wzmocni pozycję kobiecej piłki nożnej w Polsce, niezbędne jest podejmowanie działań na różnorakich polach. Dlatego w ramach strategii wyznaczone zostały cztery priorytetowe obszary, które opisują najważniejsze ambicje i długoterminowe cele, mające doprowadzić piłkę nożną kobiet do miejsca, na które zasługuje.
Priorytetowe obszary strategii oraz zobowiązania Polskiego Związku Piłki Nożnej: Priorytet 2: PROFESJONALIZACJA Priorytet 3: WIDOCZNOŚĆ I WIZERUNEK Priorytet 4: EDUKACJA I ŚWIADOMOŚĆ
KLUCZOWE DZIAŁANIA
W każdym z wymienionych obszarów do 2026 roku zrealizowany zostanie szereg nowych działań i projektów. Wśród kluczowych można wymienić m.in. stworzenie mapy ze szkółkami i klubami z ofertą piłkarską dla dziewcząt i kobiet, organizację bezpłatnych festiwali piłkarskich czy edukację nauczycieli, trenerów, rodziców, ale także piłkarek i pracowników kobiecych klubów piłkarskich. Oprócz działań projektowych zwiększone zostaną również nakłady finansowe poprzez m.in. program grantowy dla Wojewódzkich Związków Piłki Nożnej na realizację dodatkowych, własnych projektów w obszarze piłki nożnej kobiet, podwojenie nagród finansowych za zdobycie mistrzostwa Polski kobiet oraz drugiego i trzeciego miejsca w najwyższej lidze, ale także zwiększone inwestycje w regionalną piłkę nożną w młodszych kategoriach wiekowych.
Wzrośnie również liczba osób odpowiedzialnych w PZPN za skauting w piłce nożnej kobiet oraz za promocję i komunikację kobiecego futbolu. Zrealizowana zostanie ogólnopolska kampania promocyjna skierowana do dziewczynek i ich rodziców. Obecnie funkcjonujący system licencji klubowych w Orlen Ekstralidze zostanie rozwinięty i zaimplementowany również w Orlen 1. Lidze. Kobiety pracujące w piłce nożnej w Polsce będą mogły skorzystać z warsztatów rozwojowych z elementami mentoringu i networkingu.
To tylko część ze stawianych sobie przez Polski Związek Piłki Nożnej ambitnych celów, których realizacja do 2026 roku ma wpłynąć m.in. na podwojenie liczby zawodniczek, trenerek i sędzi zaangażowanych w piłkę nożną.
Równolegle z zatwierdzeniem strategii PZPN opublikował suplement do Narodowego Modelu Gry pt. „Piłka Nożna Kobiet”. To pierwsza tego typu polska publikacja poświęcona w całości szkoleniu w kobiecym futbolu, pokazująca jego specyfikę i dostarczająca trenerom niezbędną wiedzę w tym obszarze. Z kolei w styczniu ogłoszone zostało pozyskanie sponsora tytularnego (PKN Orlen) dla kobiecych rozgrywek: Ekstraligi, 1. Ligi oraz Pucharu Polski. To także efekt realizacji strategii, która decyzją zarządu PZPN została przyjęta w listopadzie 2022 roku.
CZAS NA NAS!
Piłka nożna ma ogromy potencjał angażowania i przyciągania dziewczynek i kobiet do gry, dzięki silnemu zakorzenieniu w polskiej kulturze. Wdrożenie strategii zdecydowanie pomoże uczynić świat piłki nożnej bardziej inspirującym, wzmacniającym i dostępnym dla wszystkich dziewcząt i kobiet. To jednak dopiero początek podróży, która będzie wymagała wsparcia i zaangażowania całej piłkarskiej społeczności i jej otoczenia.
– Bardzo się cieszę, że PZPN przygotował ten dokument, bo – podobnie jak na boisku – przemyślana strategia ma kluczowe znaczenie w osiąganiu sukcesów. Wierzę, że wspólnymi siłami będziemy kontynuować i przyspieszać pozytywne zmiany, jakie zachodzą w kobiecej piłce w naszym kraju. Chcemy pokazać, ile jest w nas pasji, determinacji, siły i charakteru. To czas na nas! – podkreśla Ewa Pajor, kapitan reprezentacji Polski kobiet i zawodniczka VfL Wolfsburg.
>>>Strategia piłki nożnej kobiet PZPN<<< >>>Women's football strategy in Poland PZPN<<<
|
STRATEGIA POLSKIEGO ZWIĄZKU PIŁKI NOŻNEJ NA LATA 2020-2025 |
---|
STRATEGIA POLSKIEGO ZWIĄZKU PIŁKI NOŻNEJ NA LATA 2020-2025 |
STRATEGIA ZRÓWNOWAŻONEGO ROZWOJU PIŁKI NOŻNEJ W POLSCE NA LATA 2023-2027 |
---|
STRATEGIA ZRÓWNOWAŻONEGO ROZWOJU PIŁKI NOŻNEJ W POLSCE NA LATA 2023-2027 |