AktualnościFederacja
PZPN uruchamia współpracę z największym polskim inkubatorem startupów
Polski Związek Piłki Nożnej został partnerem programu Wschodni Akcelerator Biznesu (WAB) – inicjatywy skoncentrowanej na wsparciu rozwoju młodych spółek technologicznych na wczesnym etapie ich rozwoju. Po raz pierwszy w Polsce, w ramach WAB została uruchomiona ścieżka dedykowana zespołom, które dzięki technologii i nowatorskiemu myśleniu chcą tworzyć innowacje dla sportu.
Dzięki programowi WAB, początkujący przedsiębiorcy otrzymają wsparcie doradcze oraz dostęp do infrastruktury biznesowej. Zaangażowanie PZPN zapewni uczestnikom dostęp do zasobów wiedzy i doświadczenia czołowego polskiego związku sportowego, a także możliwość wykorzystania sieci kontaktów w polskim i międzynarodowym futbolu.
– Współpraca ze Wschodnim Akceleratorem Biznesu to dla nas kolejny krok w ramach strategicznego otwarcia federacji na innowacje – mówi Łukasz Wachowski, sekretarz generalny Polskiego Związku Piłki Nożnej. – Chcemy, żeby PZPN stał się dla młodych spółek technologicznych partnerem w rozwoju ich biznesu, nie tylko w kraju, ale też na arenie międzynarodowej – dodaje.
– Włączenie PZPN do naszego programu to dla nas ogromna szansa na poszerzenie oferty wsparcia dla młodych, innowacyjnych spółek technologicznych. Partnerstwo to umożliwi naszym uczestnikom dostęp do unikalnej wiedzy, zasobów oraz sieci kontaktów w świecie piłki nożnej, co może znacząco przyspieszyć rozwój ich przedsięwzięć – mówi Anna Blajerska, kierownik projektu WAB. – Wschodni Akcelerator Biznesu jest jedyną platformą startową, która wspiera rozwiązania z branży sport tech. Poszukujemy innowacyjnych rozwiązań dedykowanych środowisku sportowemu. Wspólnie z PZPN chcemy stworzyć dynamiczny ekosystem, w którym innowacyjne pomysły będą mogły się rozwijać i wprowadzać polski sport na wyższy poziom technologiczny – podkreśla.
Wschodni Akcelerator Biznesu jest zarządzany przez Puławski Park Naukowo-Technologiczny przy wsparciu grona partnerów merytorycznych. Poza PZPN, innymi członkami ekosystemu biznesowego programu są m.in. Orange, Siemens, Cisco czy PKO BP. Łączny budżet WAB to około 25 milionów złotych, co stanowi znaczące wsparcie dla rozwoju innowacyjnych przedsięwzięć w Polsce.
PZPN Innovation Hub otwiera polską piłkę nożną na innowacje
Współpraca z WAB to jeden z elementów rozwoju inicjatywy PZPN Innovation Hub, której celem jest szersze otwarcie federacji na nowinki technologiczne. PZPN chce testować, także wspólnie ze swoimi partnerami biznesowymi, narzędzia oferowane przez startupy i firmy technologiczne.
– Innowacje w sporcie sięgają daleko poza boisko i salę treningową. To także rozwiązania cyfrowe, budujące nowe wrażenia dla kibiców, zarówno na stadionie, jak również w domach. Ważne są również kwestie środowiskowe, bo tak jak każdy inny obszar naszego życia, także sport poszukuje ścieżek zrównoważonego rozwoju, na tym też chcemy się skupić w pierwszym okresie naszej współpracy z WAB – mówi Tomasz Kowalczyk, odpowiedzialny za rozwój innowacji w PZPN. – Wspólnie z naszymi partnerami z UEFA, FIFA oraz innych związków piłkarskich poszukujemy partnerów technologicznych, którzy pomogą branży sportowej dostosować się do wymogów XXI wieku – zaznacza.
Czerpanie z zagranicznych doświadczeń
PZPN Innovation Hub ma również skupiać się na edukacji polskiego ekosystemu sportowego w zakresie najlepszych praktyk we wdrażaniu innowacyjnych rozwiązań. Już w sierpniu uruchomiony zostanie cykl spotkań online skierowanych do polskich klubów i organizacji sportowych. W ramach wydarzeń uczestnicy będą mieć możliwość spotkania z doświadczonymi ekspertami, głównie zagranicznymi.
Podczas spotkania otwierającego działanie Hubu o swoich doświadczeniach w zakresie rozwoju innowacji w sporcie opowiadali polscy i zagraniczni goście, w tym m.in.
∗ Machar Reid, szef Innowacji Tennis Australia, organizacji odpowiedzialnej m.in. Australian Open, działający też jako inwestor w obszarze technologii sportowych,
∗ Charles Fremont, manager programu UEFA Innovation Hub.
Poza nimi, informacje nt. trendów technologicznych w sporcie przedstawili przedstawiciele trzech spółek technologicznych:
∗ Azerion – jednego z europejskich liderów zarządzania treściami cyfrowymi w branży mediowej, gamingowej i sportowej,
∗ Respo.Vision – czołowego polskiego startupu technologicznego działającego w branży sportowej, skupiającego się na analizie danych z boiska,
∗ Piing – zespołu wspierającego budowanie wrażeń dla kibiców podczas wydarzeń sportowych na stadionach oraz online, współpracującego z klubami piłkarskimi z całego świata, w tym np. Manchesterem City czy też Ajaxem Amsterdam.