AktualnościFederacja
Trenerzy Mobilnej AMO rozwijali się w Szkole Trenerów PZPN
Obchodząca właśnie jubileusz 10-lecia powstania Szkoła Trenerów PZPN w ostatnich dniach zorganizowała konferencję szkoleniową dla trenerów Mobilnej Akademii Młodych Orłów. – Chcemy zbierać informacje i dopasować treści szkoleniowe do potrzeb obiorców, czyli trenerów w całej Polsce – mówi Paweł Grycmann, dyrektor Szkoły Trenerów PZPN.
Mobilna Akademia Młodych Orłów to 16 dwuosobowych zespołów trenerskich, po jednym w każdym województwie. Każdy zespół pracuje w kilku obszarach. Początkowo głównym zadaniem trenerów Mobilnej AMO było kształcenie trenerów, nauczycieli i rodziców oraz selekcja utalentowanych zawodniczek i zawodników. Celem projektu jest docieranie do jak największej liczby klubów, by każdemu dać możliwość wzięcia udziału w nieodpłatnym szkoleniu jak najbliżej jego miejsca zamieszkania, a jednocześnie zobaczyć w akcji miejscowych zawodników i zawodniczki i ocenić ich potencjał. Od 2018 roku przeprowadzono kilka tysięcy szkoleń. Po uruchomieniu Programu Certyfikacji PZPN dla szkółek piłkarskich, trenerzy Mobilnej AMO na prośbę wyróżnionych certyfikatem szkółek (lub przygotowujących się do udziału w programie) przeprowadzają w nich wizytę edukacyjną. Obserwują zajęcia, po czym wspólnie z prowadzącym je omawiają, wskazując mocne strony oraz obszary, nad którymi warto się skupić, by poprawić poziom szkolenia. Trenerzy Mobilnej AMO przygotowują też artykuły i materiały szkoleniowe.
Tym razem przez dwa dni w Białej Podlaskiej trenerzy Mobilnej AMO korzystali z doświadczenia prelegentów i swoich kolegów, dzieląc się także swoją wiedzą. Poza wykładami w agendzie szkolenia było wiele ćwiczeń i zadań praktycznych, także grupowych. – Spotkaliśmy się, żeby ustandaryzować przekaz do trenerów. Żeby wszystko to, co wychodzi z Polskiego Związku Piłki Nożnej do trenerów było przekazywane jednym spójnym językiem – opowiada Paweł Grycmann. – Z drugiej strony chcemy cały czas się rozwijać i na bazie obserwacji treningów, które oglądają trenerzy Mobilnej AMO, zbierać informacje zwrotne „z terenu” i dopasować treści szkoleniowe do potrzeb obiorców, czyli trenerów w całej Polsce. Chcemy dowiedzieć się, gdzie są deficyty, które obszary stoją już na niezłym poziomie, które na słabszym. Chcemy zbierać informacje i reagować na ich treść – dodaje dyrektor Szkoły Trenerów PZPN.
Kluczowym wyzwaniem dla Szkoły Trenerów PZPN oraz szkoleniowców edukujących swoich kolegów po fachu jest przekazywanie podejścia opartego na haśle „zawodnik w centrum procesu”. – Chcemy to bardzo mocno pokazywać. Dlatego głównym tematem naszego dwudniowego spotkania edukacyjnego było pokazanie podejścia „zawodnik w centrum procesu” w kontekście podejścia „trener w centrum procesu” i różnic w obu filozofiach. To ogromna zmiana. Sukcesem trenera w podejściu opartym na zawodniku w centrum procesu, jest rozwój zawodnika, czyli poprawa jego umiejętności, wiedzy, kształtowanie charakteru. A sukces definiowany w podejściu „trener w centrum procesu”, to wynik. Nas, jako trenerów, interesuje zawodnik i jego progres, a wynik jest efektem i konsekwencją pracy włożonej w rozwój piłkarzy – podkreśla dyrektor Grycmann.
Postawienie zawodnika i jego potrzeb w centrum procesu szkoleniowego będzie wybrzmiewać w cyklu artykułów szkoleniowych, które w najbliższym czasie przygotują trenerzy Mobilnej AMO. – Chcemy w dyskusji i komunikacji wydobyć jak najwięcej informacji od zawodników, a nie tylko od trenerów. Dowiedzieć się, czego piłkarze potrzebują, jak się czują w procesie szkoleniowym. Chcemy porozmawiać o ich oczekiwaniach, czy razem z trenerami wyznaczają sobie cele krótko- i długoterminowe, czy trener z nimi rozmawia, jak się komunikuje, czy współpraca oparta jest na zaufaniu, czy w drużynie zbudowane jest pozytywne środowisko, czy fokus jest na wynik czy na rozwój. Odpowiedzi na te pytania pozwolą nam ocenić trenera przez pryzmat informacji zebranych od zawodników – mówi Paweł Grycmann.